Implementarea noilor proceduri de igienă în restaurante
Regulile sanitare și de igienă au fost întotdeauna o prioritate pentru operatorii responsabili de horeca. Curățarea suprafețelor, folosirea soluțiilor profesionale, limitarea accesului în bucătării, purtarea mănușilor etc. sunt măsuri cu care membrii echipelor restaurantelor și hotelurilor sunt familiarizați. Declanșarea pandemiei și gradul înalt de transmitere a noului virus au creat însă provocări suplimentare, în fața cărora afacerile din horeca trebuie să facă front comun.
Ca industrie, consider că suntem pe atât de puternici, pe cât sunt cele mai slabe verigi ale noastre, așa că este foarte important ca fiecare operator să implementeze cu rigurozitate o serie de reguli menite să contribuie la protejarea angajaților, partenerilor și oaspeților. De aceea, vă voi împărtăși, în continuare, o serie de sfaturi și exemple de bune practici. Cu ajutorul lor, putem ține situația sub control și contribui la reluarea activității în cele mai bune condiții.
Proceduri interne, pentru angajați
În această perioadă este foarte important să prioritizăm condițiile de muncă ale echipelor pe care le coordonăm și măsurile de prevenție care să îi țină protejați. De aceea, primele proceduri care trebuie implementate sunt cele ce privesc angajații și care constau în:
- Purtarea echipamentelor de protecție în mod adecvat și responsabil, în spații închise. Astfel, măștile trebuie să acopere întotdeauna gura și nasul, mănușile trebuie schimbate după fiecare contact cu produse nealimentare, iar spălatul mâinilor, între aceste schimburi, este obligatoriu.
- Monitorizarea zilnică a stării de sănătate a fiecărui membru al echipei – prin studierea unor potențiale simptome, luarea temperaturii etc. și notarea observațiilor într-un registru.
- În cazul localurilor care oferă servicii de livrare, este necesară respectarea de către curieri a unor norme suplimentare, precum: igienizarea mâinilor cu apă și săpun sau cu soluții dezinfectante, înainte de atingerea cutiei de transport și după efectuarea livrării.
Bineînțeles, proprietățile horeca trebuie să pună la dispoziția angajaților, în cantități suficiente, măști, mănuși, substanțe dezinfectante, săpun etc., să îi informeze referitor la fiecare procedură de prevenție și să semnalizeze punctual regulile aferente fiecărui spațiu. Trainingurile și testele sunt măsuri bune, care trebuie luate în considerare. La acestea se adaugă și numirea alternativă, de la o săptămâna la cealaltă, a unui lider de echipă, care să fie responsabil pentru respectarea protocoalelor.
De asemenea, este extrem de important să existe o procedură de izolare a persoanelor care prezintă suspiciuni de COVID-19. În primul rând, dacă identificarea simptomelor se face la locul de muncă, persoana trebuie imediat izolată, până la sosirea cadrelor medicale, iar, în cazul în care prezența bolii se confirmă, toți cei cu care a intrat în contact se vor izola, timp de 14 zile, iar localul va fi dezinfectat conform procedurilor.
Într-un asemenea context, este foarte important ca în restaurant să existe întotdeauna două echipe care să lucreze în zile alternative și să se respecte cu rigurozitate turele, pentru a nu exista angajați care să interacționeze cu ambele schimburi. Astfel, în cazul în care cineva este declarat bolnav, o parte din echipă își va putea desfășura, în continuare, activitatea.
Proceduri de curățare a bucătăriei
Bucătăria este una dintre cele mai sensibile zone ale restaurantului, atât pentru că acolo se pregătește mâncarea oaspeților, dar și pentru că este mai puțin vizibilă și, deci, generează mai multe frici și speculații.
Prin urmare, există o serie de măsuri absolut necesare:
- Personalul din bucătărie trebuie să se spele întotdeauna pe mâini și să poarte mănuși noi, înainte de curățarea spațiilor.
- Se vor folosi două lavete de culori diferite, una pentru curățarea cu dezinfectant și una pentru clătire.
- Se vor dezinfecta absolut toate suprafețele, fără a omite mânerele ușilor, întrerupătoarele, dozatoarele de apă, robineții, ustensilele sau zonele de lucru.
- După aplicarea soluțiilor de curățare, suprafețele se vor clăti bine, cu apă curată.
- După curățare, angajații își vor scoate mănușile în mod corect, urmând instrucțiunile și se vor spăla din nou pe mâini.
Proceduri pentru dezinfectarea camerelor de hotel
- Și în cazul camerelor de hotel, există o serie de proceduri adiționale, care trebuie implementate în această perioadă:
- Personalul de curățenie trebuie să se spele pe mâini și să își schimbe mănușile la intrarea în cameră.
- Se vor folosi lavete de culori diferite atât pentru dezinfectare / curățare, cât și pentru cameră / baie.
- Se va acorda atenție sporită tuturor zonelor, fără a se omite: zona de control a aerului condiționat, cotierele scaunelor / fotoliilor, mânerele ușilor, telecomenzile, întrerupătoarele, minibarul, seiful, blaturile meselor, noptierele, dressingul, chiuveta, vasul de toaletă, clapeta, peria, para de duș, precum și toate accesoriile din cameră: fierbătorul, coșul de gunoi, umerașele, peria de haine, fierul de călcat, uscătorul de păr etc.
- După finalizarea dezinfectării, lavetele și mănușile trebuie aruncate conform procedurii, iar personalul de curățenie se va spăla, din nou, pe mâini.
Proceduri pentru oaspeții restaurantelor
Așa cum se discută de câteva săptămâni, una dintre primele măsuri pe care operatorii le vor lua este crearea unei zone de așteptare pentru oaspeți și modificarea felului în care sunt amplasate mesele, pentru a respecta distanțarea socială, ceea ce, automat, va modifica numărul de locuri disponibile. În plus, există o serie de proceduri care trebuie impuse și vegheate:
- În primul rând, oaspeții vor fi încurajați să facă rezervare în prealabil, pentru a nu contribui la aglomerarea localului.
- Va exista o persoană dedicată, care va măsura temperatura celor care intră în local și care îi va ruga să se dezinfecteze încă de la intrare.
- Informarea oaspeților că nu pot lua masa în restaurant dacă prezintă simptome de COVID-19 sau dacă au interacționat, în ultimele 14 zile cu o persoană diagnosticată, precum și încurajarea celor care ar putea reprezenta un risc să opteze pentru varianta de takeaway.
- În spațiile de servire vor exista dezinfectanți, iar în toalete vor exista în orice clipă substanțe de curățare adaptate. Procedurile localului și metodele corecte de spălare pe mâini și prevenție vor fi ilustrate și puse în locuri vizibile.
- Pentru a evita răspândirea virusului, localurile vor folosi, pe cât posibil, materiale de unică folosință. Dacă vorbim însă de meniuri ample, atunci cea mai utilă variantă este ca ele să fie disponibile în format digital, pe tablete ușor de igienizat, sau prin accesarea unui cod QR direct de pe smartphone-ul clientului.
- Toate suprafețele și materialele cu care oaspeții au intrat în contact vor fi dezinfectate după plecarea lor.
- Restaurantul va încuraja plățile digitale sau cu cardul, ceea ce înseamnă că fiecare operator trebuie să se asigure că angajații știu să folosească POS-urile și sistemele contactless.
Material realizat, exclusiv pentru revista TrendsHRB, de către Dragoș Panait, consultant horeca. Cu peste 10 ani de experienţă în industria horeca, Dragoș Panait, care este implicat în mai multe afaceri din domeniu, cum ar fi restaurantul bucureștean Red Angus Steakhouse sau Class Hotel, a intrat și pe piaţa de consultanţă, prin lansarea Next Root Management Systems.
Publicat in https://www.trendshrb.ro/actual/implementarea-noilor-proceduri-de-igiena-in-restaurante/