Dragoș Panait, fondator și consultant Next Root Management Systems: „Lipsa de predictibilitate a afectat întregul ecosistem HoReCa”
Dacă în alte veri tema principală de discuții din comunitatea de business viza rutina și destinațiile de vacanță, de această dată, Forbes România i-a provocat pe cei mai cunoscuți jucători din mediul de afaceri local să răspundă unui scurt chestionar, într-un context special, în care vara lui 2021 ar trebui să reprezinte o așteptată revenire la (noua) normalitate.
Vacanță pentru business
Pentru o agenție de consultanță HoReCa, vara este o perioadă aglomerată, fiindcă avem proprietăți din întreaga țară, inclusiv unele cu activitate sezonieră, pe care le sfătuim sau le operăm în totalitate. Industria noastră a suferit pierderi de peste 2,3 miliarde de lei, din cauza închiderilor și a restricțiilor, așa că unul dintre obiectivele antreprenorilor este să își reconsolideze afacerile. Este nevoie, mai mult ca oricând, de reconstruirea încrederii în HoReCa, atât în rândul resurselor umane, cât și al furnizorilor și consumatorilor finali. Pentru a reuși acestea, lucrăm alături de clienții noștri și de organizațiile și asociațiile existente și ne implicăm activ în viața industriei. În acest context, ideea de a intra în vacanță cu totul nu pare o opțiune strategică.
Certitudini și predictibilitate
Industria noastră a suferit cel mai mult ca urmare a lipsei de predictibilitate și a închiderilor spontane, de pe o zi pe alta, care au afectat activitatea operatorilor. În continuare, HoReCa nu beneficiază de certitudini, iar cei care conduc restaurante și hoteluri au învățat să gestioneze situația și să se adapteze în timp real modificărilor impuse de Guvern. Inconvenientul, însă, este că oaspeții, consumatorii finali, sunt copleșiți de informații și de aceste schimbări. În calitate de consultant, studiez cu consecvență piața și descopăr că foarte mulți oameni nu mai știu ce le este permis și ce nu le este permis să facă la restaurant. Printre întrebările pe care le primim sunt când trebuie să poarte mască de protecție, câte persoane pot sta la masă, dacă există condiții diferite pentru vaccinați / nevaccinați etc. Pentru a nu greși, mulți oaspeți aleg să își limiteze ieșirile sau să le mute acasă.
În plus, în continuare, nu știm cum vor arăta următoarele luni pentru HoReCa, dacă urmează un nou val de închideri în anumite județe din țară, pe ce sprijin se pot baza operatorii etc. De aceea, trebuie să ne pregătim, constant, pentru o serie de scenarii și să ne asigurăm că toți clienții noștri, toate restaurantele și hotelurile pe care le consiliem, operează la parametri optimi de eficiență.
Îngrijorări
Lipsa de predictibilitate despre care vorbeam a afectat întregul ecosistem HoReCa. Furnizorii și-au modificat condițiile comerciale, un număr mare dintre ei solicitând, de exemplu, plata în avans sau la livrare, pentru materiile prime livrate operatorilor.
Restaurantele și hotelurile au pierdut un procent major de angajați buni, profesioniști cu experiență și cu pregătire în industrie, care au trecut prin procese de reconversie profesională. Toate acestea fac dificilă operarea, într-o perioadă care este, oricum, atipică și dificilă. Practic, operatorii au nevoie de un cashflow foarte bun, pentru a-și susține activitatea și trebuie să aloce timp și resurse pentru a recruta, trainui și reține oameni din afara industriei. Rolul nostru, în acest context, este să le optimizăm operațiunile, pentru a ne asigura că orice cost generează, în schimb, un venit, și să le facilităm accesul la resurse umane și la sesiuni de pregătire.
Planuri de business
Recent, agenția Next Root Management Systems a devenit un one-stop-shop al industriei HoReCa. Clienții noștri au acum acces la un portofoliu de profesioniști și resurse testate, care să răspundă nevoilor lor, fie că vorbim de real estate, marketing, design, materii prime. Practic, le punem la dispoziție expertiza și parteneriatele încheiate în cei peste 12 ani de activitate în HoReCa. Astfel, ei nu mai pierd timp și resurse testând și descoperind furnizori și își limitează la maximum pierderile asociate cu experiențele nefericite. Focusul pentru anul acesta este să ne dezvoltăm acest portofoliu, trecând de la 50, la 70 de furnizori verificați și testați.
De asemenea, un alt obiectiv pentru anii 2021 și 2022 este să ne aducem aportul la redresarea industriei, atât prin susținerea clienților noștri, cât și prin proiecte de mentorat și prin implicarea în activitatea asociațiilor de profil.
Vacanță în țară sau în străinătate
Am fost plecat în vacanță o săptămână, în Viena, țara în care eu și soția mea ne-am făcut studiile universitare și unde îmi doream să îmi duc fiul, în excursie, pentru a împărtăși cu el această experiență. Consider că este important, în special în perioadele intense, să te distanțezi și să vezi lucrurile din exterior, dintr-o perspectivă mai proaspătă. De asemenea, în special în industria HoReCa, orice oportunitate de a călători devine, involuntar, una de studiere a pieței, în care urmărești ce fac operatorii din alte țări, care sunt trendurile de consum etc.
Pe parcursul acestei veri, redacția Forbes România va publica mai multe astfel de chestionare, ce fac parte din proiectul editorial intitulat Summer Plans 2021. Totodată, acestea se vor regăsi și în ediția viitoare de print Forbes România.